هدایت تحصیلی اجبار یا کمبود امکانات/تدبیر آموزش و پرورش برای آینده شغلی کشور

تبلیغات

ads

  • نظام قدیم
  • راهنمایی
  • سال اول دبیرستان
  • سال دوم دبیرستان
  • دوره آموزش ابتدایی
  • دوم ابتدایی
  • سوم ابتدایی
  • چهارم ابتدایی
  • پنجم ابتدایی
  • ششم ابتدایی
  • دوره اول متوسطه جدید
  • پایه ی هفتم
  • پایه ی هشتم
  • پایه ی نهم
  • سوالات دبیرستان
  • سال سوم دبیرستان
  • سال چهارم دبیرستان
  • آزمون های ورودی دبیرستان
  • کتاب، جزوه رشته های دانشگاهی
  • دروس پایه رشته های مهندسی
  • مهندسی برق
  • مهندسی شیمی
  • مهندسی عمران
  • مهندسی عمران - نقشه
  • مهندسی معماری
  • مهندسی مکانیک
  • کنکور ارشد
  • سوالات کنکور ارشد
  • آزمون های آزمایشی ارشد
  • منابع کنکور ارشد
  • مشاوره کنکور ارشد
  • انتخاب رشته ی ارشد
  • کنکور دکتری
  • ثبت نام و انتخاب رشته
  • سوالات کنکور دکتری
  • کتاب،جزوه و تست دبیرتان و کنکور
  • کتب جامع کنکور
  • ریاضیات
  • فیزیک
  • شیمی
  • زیست
  • زمین شناسی
  • ادبیات و زبان فارسی
  • عربی
  • فلسفه و منطق
  • جامعه شناسی
  • تاریخ
  • جغرافیا
  • روان شناسی
  • دین و زندگی
  • زبان خارجه
  • اقتصاد
  • تاریخ معاصر
  • کتابچه های آلم
  • علوم اجتماعی
  • جزوات رشته ی هنر
  • کنکور سراسری
  • کنکور رشته ی ریاضی
  • کنکور رشته ی تجربی
  • کنکور رشته ی انسانی
  • کنکور رشته ی زبان خارجه
  • کنکور رشته ی هنر
  • انتخاب رشته
  • آزمون های آزمایشی آلم
  • سوالات آزمون های آلم
  • جزوات جمعبندی
  • بودجه بندی
  • آزمون های آزمایشی سایر موسسات
  • گزینه2
  • قلمچی
  • سنجش
  • گاج
  • پیشرفت تحصیلی
  • سایر...
  • المپیاد
  • کتب المپیادی
  • ریاضی
  • فیزیک
  • شیمی
  • زیست
  • نجوم
  • کامپیوتر
  • ادبیات
  • نانو
  • المپیاد های جهانی
  • مسابقات آمایشگاهی
  • شیمی
  • آزمون علمی
  • شیمی
  • اسلاید های آموزشی
  • اسلاید های شیمی
  • اسلاید های ریاضی
  • اسلاید های زمین
  • اسلاید های زیست
  • اسلاید های دین و زندگی
  • اسلاید های المپیاد نانو
  • اسلاید های فیزیک
  • اسلاید های زبان خارجه
  • تاریخ
  • حل المسائل
  • ریاضیات
  • زیست
  • مشاوره
  • برنامه ریزی کنکور
  • فایل های صوتی
  • مقالات مشاوره ای
  • آموزشگاه آزاد
  • آموزش زبان انگلیسی
  • آموزش عربی
  • آموزش کامپیوتر، گوشی و اینترنت
  • سایر
  • نرم افزار
  • مجلات آموزشی
  • مقالات
  • نقد کنکور
  • خبر های آلم
  • مشاهیر و بزرگان
  • علم و فناوری
  • خواندنی، دانستنی، عکس و...
  • ورزش
  • پزشکی و سلامت
  • روانشناسی و یادگیری
  • معما و سرگرمی
  • ایران و جهان
  • خبر های آموزشی
  • خبر های ابتدایی و متوسطه
  • خبر های دبیرستان و کنکور
  • خبر های کارشناسی
  • خبر های کارشناسی ارشد
  • خبر های دکتری
  • کتابخانه
  • کتابهای شعر و ادبیات
  • علوم
  • مطالب پربازدید
    مطالب تصادفی
    مطالب پیشین
    تبلیغ

    ads

    برای مشاهده تصویر با کیفیت بالاتر، روی آن کلیک کنید.

    در 22 ساعت 80 % ریاضی را میگیم تا 50% بزنید.کل 10 سال اخیرم حل میشه

    جهت برگزاری همایش در شهر خود روی لینک زیر کلیک کنید.

    http://riazi100.ir/classmath

    تبلیغ

    ads

    زیست کنکور

    ads

    تبلیغات

    ads

     هدایت تحصیلی اجبار یا کمبود امکانات/تدبیر آموزش و پرورش برای آینده شغلی کشور

    به گزارش  خبرنگار حوزه آموزش و پرورش  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛برای دانش آموزانی که تغییر مقطع تحصیلی و انتخاب رشته‌ دارند، همواره نگرانی برای انتخاب بهترین گزینه با آنها همراه است البته نباید فراموش کرد که این انتخاب زمانی به مسیر موفقیت سوق داده می‌شود که با شناخت صحیح از دانش آموز، امکانات، بازارکار و چشم انداز رشته همراه باشد.

    با توجه به عوامل درونی و بیرونی که تاثیر بسزایی در فرآیند انتخاب رشته دارند و تحولی که از سال گذشته در نظام  تعلیم و تربیت در حال اجرا است، آموزش و پرورش بنا بر سند تحول بنیادین سعی بر جهت دادن و کمک به انتخاب هر چه بهتر دانش آموزان در فرآیند انتخاب رشته در قالب طرحی به نام هدایت تحصیلی می‌کند.

    هرچند این طرح با اما و اگرهای بسیاری از سوی جامعه و حتی برخی از مسئولان کشور مواجه شد اما آموزش و پرورش در سال تحصیلی گذشته با برگزاری دوره هایی جهت آمادگی و آشنایی خانواده ها با این طرح و استفاده از تجربیات کارشناسان عرصه تعلیم و تربیت، کاری برنامه ریزی شده را آغاز کرده است.

    هدایت تحصیلی در اولویت برنامه‌های آموزش و پرورش
    روند هدایت تحصیلی و اجرای آن از آغاز سال جدید و با نزدیک شدن به پایان سال تحصیلی به تدریج شدت گرفت تا جایی که در اردیبهشت ماه سال 95، احمد عابدینی معاون شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه برای تحقق این جهت گیری باید ساز و کار مناسبی به کار گرفته شود؛ عنوان کرد: در طرح هدایت تحصیلی کنونی هدف این است که نظر دانش آموزان و همچنین اولیا در عملکرد آموزشی تأثیرگذار باشد، از این رو، زودتر از موعد دانش آموزان در جریان انتخاب رشته قرار می گیرند و تقریبا از اواخر خردادماه توصیه نامه‌ها توزیع می‌شود تا دانش آموزان زمان کافی برای مشاوره داشته باشند.

    همچنین در اردیبهشت ماه سال جاری مسعود ثقفی سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران یادآور شد: مهمترین فرآیند مطرح برای سال تحصیلی جدید در آموزش و پرورش طرح هدایت تحصیلی بوده که به سبب حساسیت و تاثیرگذاری آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

    سریال پرتکرار اعتراض دانش آموزان
    سرانجام بعد از تلاشهای بسیاری که برای اجرای این طرح شد از اول تیرماه با آغاز فرآیند ثبت نام مدارس، موضوع هدایت تحصیلی و مخالفت با آن شدت گرفت تا جایی که شاهد اعتراضات دانش آموزان در کشور نسبت به انتخاب‌های خود و به ویژه حضور در هنرستان یا رشته انسانی بودیم.

    هرچند پیش از این صحبت‌های بسیاری مبنی بر توجه به رشته های علوم انسانی، احیای هنرستان ها و ادامه تحصیل در این مراکز مطرح شده بود اما انگار تصورات قدیمی مبنی بر برتر بودن رشته‌های نظری به حدی در افکار عمومی ریشه دوانده که مانع ورود هر تفکر جدیدی می‌شود.

    حال با توجه به این شرایط، آموزش و پرورش توضیحاتی مبنی بر طرح هدایت تحصیلی و گزینش دانش آموزان در اولویت‌های مختلف ارائه داد که در این راستا اسفندیار چهاربند مدیرکل سابق آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره ظرفیت رشته محل‌ها گفت: عوامل مختلفی از جمله سوابق تحصیلی و بررسی‌های مشاوره ای در انتخاب رشته موثر است که مجموع این عوامل امتیازی برای انتخاب رشته نهایی دانش آموز را ایجاد می‌کند.
     
    چهاربند با بیان اینکه کسب امتیاز شرط لازم اما ناکافی برای انتخاب رشته نهایی است، اظهار کرد: ظرفیت مدارس در هر منطقه نیز شرط کافی برای انتخاب رشته نهایی است.

    پای هدایت تحصیلی به صحن مجلس باز شد
    سرانجام بعد از کشمکش‌های بسیار و اظهار نظر مسئولان آموزش و پرورش در هدایت تحصیلی اعتراض دانش آموزان به گوش مسئولان رسیده و پای این طرح به صحن مجلس باز شد.

    اسدالله عباسی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس عنوان کرد: علاوه بر تجدید نظر در ظرفیت‌های رشته‌ها باید برخی مسائل و مشکلات نظیر توزیع معلم و همچنین توزیع رشته‌ها در سراسر کشور بررسی و تجدید نظر شود تا میزان رضایت‌مندی اولیا افزایش یابد.

    عباسی اظهار کرد: برای رفع موانع و مشکلات باید وزیر آموزش و پرورش و معاونان‌ این وزارتخانه با همکاری کمیسیون آموزش و تحقیقات همکاری داشته باشند که در این راستا قرار بر این است جلساتی با این محور در مجلس برگزار شود.

    این طرح از مجلس فراتر رفت و حتی سازمان نظارت و بازرسی کشور هم هدایت تحصیلی را مورد بررسی قرار داد به طوریکه ناصر سراج رییس سازمان بازرسی کل کشور در حکمی به معاون نظارت و بازرسی امور فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور ماموریت داد تا به دلیل فوریت موضوع هدایت تحصیلی در آموزش و پرورش را بررسی کرده و نتیجه را گزارش دهد و این مساله در حالی طرح شد که معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد 10 مرداد آخرین فرصت هدایت تحصیلی است و پرونده این ماجرا 15 مرداد بسته می‌شود.

    انعطاف  آموزش و پرورش در مقابل اقدامات نهاد نظارتی
    مسئولان آموزش و پرورش در روزهای پایانی طرح هدایت تحصیلی از روند مثبت این کار حکایت می کردند به گونه ای که مسعود شکوهی دبیر کمیته هدایت تحصیلی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه هرگز بحث هدایت تحصیلی اجباری نبوده و گاه این طرح با ابهاماتی مبنی بر اجبار دانش‌آموزان مطرح شده است، ادامه داد: با توجه به توصیه اکید وزیر آموزش و پرورش در این طرح تعیین ظرفیت‌ها در وضعیت حداکثری قرار گرفته به طوری که با وجود شرایط مناسب سعی شده تا دانش‌آموزان در رشته‌های مورد علاقه خود تحصیل کنند.

    شکوهی با اشاره به اینکه بحث هدایت تحصیلی از 19 تیر ماه آغاز شده و 10 مرداد ماه آخرین روز این فرآیند بود، اظهار کرد: بیش از 80 درصد دانش‌آموزان کشور کار هدایت تحصیلی را انجام داده‌اند.

    اما وزیر آموزش و پرورش گفت: با هیچ نهاد نظارتی نظیر سازمان نظارت و بازرسی که به بحث هدایت تحصیلی وارد شده مشکلی نداریم.

    فصل آخر هدایت تحصیلی و دانش آموزی سالاری
    حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزير و رییس ستاد هدايت تحصيلی وزارت آموزش و پرورش گفت: هيچ گونه فشاری از سوی دستگاه های نظارتی مبنی بر لغو اجبار در هدايت تحصيلی به اين وزارتخانه وارد نشده است.

    فانی وزیر آموزش و پرورش نیز بیان کرد: ممکن است دانش‌آموزان تمایل بیشتری برای انتخاب رشته اولویت‌های غیر از اول خود داشته باشند که در صورت وجود ظرفیت مانعی وجود ندارد همچنین باید استعداد، علاقه، نیاز کشور و امکانات آموزش و پرورش در عملکرد انتخاب رشته دانش آموزان در نظر گرفته شود.

    ناصری معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش به بحث هدایت تحصیلی اشاره کرد و گفت: با توجه به اعتراضات و فضایی که برای این طرح ایجاد شده بود در شورای معاونان در مجلس هدایت تحصیلی مورد بررسی قرار گرفت و براساس نتایج و تصمیم وزیر آموزش و پرورش قرار بر این شد تا اجباری در بحث هدایت تحصیلی وجود نداشته باشد و پس از اعلام اولویت‌ها چنانچه ظرفیت مناطق اجازه دهد دانش‌آموزان در رشته‌های مورد نظر خود تحصیل کنند.

    حال با توجه به کشمکش‌های بسیار در اجرای طرح هدایت تحصیلی و تلاش آموزش و پرورش برای هرچه بهتر عملی شدن آن انگار هنوز این طرح جایگاه اصلی خود را در جامعه پیدا نکرده و همچنان سریال اعتراض دانش آموزان در امور تعلیم و تربیت و انعطاف پذیری بیش از حد آموزش و پرورش جلوه‌گر بوده و سایه دانش آموز سالاری بر نظام آموزشی افکنده شدع است.

    اما باید دید این جریان سازی پر تب و تاب امروز، در آینده رضایت دانش آموزان را که بعدها به عنوان نیروی کار معرفی می شوند جلب می کند، بازار کار توان جذب این افراد در رشته‌های مرتبط‌شان را دارد یا خیر و آیا شاهد روند رو به رشد علمی که از توصیه‌های اکید مقام معظم رهبری بوده می شویم؟

    گزارش از آتوسا دولتیاری

    film برای مشاهده ی فیلم کلیک کنید
    ADSADSads
    درباره : خبر های آموزشی ,خبر های ابتدایی و متوسطه ,خبر های دبیرستان و کنکور ,
    برچسب ها :هدایت تحصیلی دانش آموزان ,آموزش و پرورش ,اعتراض دانش آموزان ,انعطاف آموزش و پرورش ,
    بازدید : 15 تاریخ : پنجشنبه 14 مرداد 1395 نویسنده : هادی بایزیدی | نظرات ()
    آخرین ارسال های انجمن
    ارسال نظر برای این مطلب


    نام
    ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
    وبسایت
    :):(;):D;)):X:?:P:*=((:O@};-:B/:):S
    نظر خصوصی
    مشخصات شما ذخیره شود ؟[حذف مشخصات] [شکلک ها]
    کد امنیتی
    اطلاعات کاربری
  • عضو شويد
  • نام کاربری :
    رمز عبور :

  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
  • 1395
  • 1394
  • 1393
  • 1392
  • X بستن تبلیغات
    ads