روزه‌داری را با اصول صحیح آسان‌تر کنید

ads
ads
ads
تبلیغات
ads
adsads
  • نظام قدیم
  • دوره آموزش ابتدایی
  • دوره اول متوسطه جدید
  • سوالات دبیرستان
  • دانشگاه
  • کنکور ارشد
  • کنکور دکتری
  • دبیرستان و کنکور
  • کنکور سراسری
  • آزمون های آزمایشی آلم
  • آزمون آزمایشی موسسات
  • المپیاد
  • مسابقات آمایشگاهی
  • آزمون علمی
  • اسلاید های آموزشی
  • حل المسائل
  • مشاوره
  • آموزشگاه آزاد
  • سایر
  • خبر های آموزشی
  • کتابخانه
  •  روزه‌داری را با اصول صحیح آسان‌تر کنید

    به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران؛ توجه کردن به سلامت جسم در ماه مبارک رمضان همواره به اندازه سلامت روح از اهمیت بالایی برخوردار است.

    ورزش کردن یکی از مواردی است که در این ماه برای سلامتی جسم و روح سفارش شده است.

    ورزش نه تنها با روزه منافاتی ندارد، بلکه اگر به صورت صحیح و اصولی انجام شود، باعث آرامش و کاهش استرس ورزشکاران می‌شود و استقامت فکری و صبر آنان را تقویت می‌کند.

     فواید ورزش کردن در ماه رمضان

    ورزش در ماه رمضان از تجمع چربی در بدن جلوگیری کرده و عمل سوخت و ساز را تسهیل می‌کند، به طوریکه ورزشکارانی که روزه می‌گیرند، کمتر دچار مشکلات گوارش و قند خون می‌شوند.

    ورزشکاران می‌توانند با یک برنامه غذایی غنی، انرژی مورد نیاز را برای انجام فعالیت‌های ورزشی و حفظ ساختار بدنی بدست آورند.

    ورزشکاران می‌توانند برنامه ورزشی صبح خود را به عصر و بعد از افطار منتقل کنند و به این ترتیب احتمال وقوع مشکلات را به حداقل برسانند. تداوم ورزش راهی مناسب برای سلامت و لذت بردن بیشتر از این ماه است. اگر فرد اصول تغذیه‌ای صحیح را رعایت کند، می‌تواند در کناره روزه‌داری به ورزشی منظم نیز بپردازد.

    با اینکه شاید در ماه رمضان فرصت زیادی برای ورزش و انجام تمرینات بدنی نباشد، ولی 20 دقیقه فعالیت هم کمک زیادی به حفظ سلامت و وزن مناسب می‌کند و اینگونه پس از ماه رمضان برگشتن به برنامه ورزشی عادی، ساده‌تر خواهد بود.

    ورزش کردن را به بعد از افطار انتقال دهید

    پیام فرح‌بخش متخصص تغذیه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران می‌گوید: با توجه به اینکه ماه رمضان امسال در فصل تابستان است، به علت گرمای هوا شخص ممکن است دچار کمبود آب شود، لذا توصیه می‌کنیم ترجیحا ورزش را به وعده بعد از افطار منتقل کنند و تقریبا دو ساعت بعد از افطار زمان مناسبی برای ورزش کردن است.

    وی در ادامه افزود: کسانی که ورزش‌های سنگین و حرفه‌ای انجام می‌دهند، حتما باید تمرینات ورزشی را به بعد از افطار انتقال دهند، اما در صورتی که در حد یک نرمش ساده باشد، مشکلی نیست و می‌توانند بعد از اینکه صبح از خواب بیدار شدند، ورزش را انجام دهند.

    در وعده سحر چه بخوریم تا دچار تشنگی نشویم

    جهت تامین آب لازم بدن از حدود یک ساعت بعد از افطار تا نیم ساعت قبل از سحر به روزه‌داران توصیه می‌شود، دست‌کم شش لیوان آب بنوشند و توجه داشته باشند که از خوردن چای پررنگ، قهوه، کاکائو و موادی که باعث دفع بیشتر آب بدن می‌شود، پرهیز کنند.

    بنابراین توصیه می‌شود، در سحری از موادغذایی پر فیبر نظیر سبزیجات و به ویژه میوه‌ها استفاده کنند، زیرا میوه‌ها سرشار از منبع فیبر هستند و ثانیا قند موجود در میوه‌ها در حالت خاص و بدون فیبر هم دیرتر از قندهای ساده جذب می‌گردد.

    از مواد غذایی سرخ شده، پرچرب و شیرین پرهیز گردد و از غلات و حبوبات به میزان دلخواه در غذای سحری استفاده گردد.

    مصرف میوه و سبزیجات را برای رفع تشنگی فراموش نکنید

    پیام فرح‌بخش متخصص تغذیه با اشاره به اهمیت وعده سحری ، می‌گوید: در وعده سحر تا جایی که بتوانیم باید از مایعات استفاده کنیم و میوه‌هایی که حاوی آب فراوان هستند، نظیر هندوانه را مصرف کنیم و از همه بهتر سبزیجات به دلیل فیبر بالایی که دارند آب را به خود می‌گیرند و‌ آب را در الیاف خود نگه می‌دارند و باعث می‌شود شخص به مراتب کمتر احساس تشنگی کند.

    وی افزود: لذا توصیه می‌کنیم افراد در وعده سحری میزان کافی سبزی خوردن و سالاد را در برنامه غذایی خود داشته باشند.

    فرح‌بخش تصریح کرد: در ماه رمضان باید بتوانیم آب و مواد غذایی را که در سحر مصرف کرده‌ایم به صورت یکنواخت و دائم در طول روز به قسمت‌های مختلف بدنمان برسانیم و این کار را می‌توانیم با مصرف موادغذایی پرفیبر انجام دهیم.

    استفاده از یک نوشیدنی ولرم برای باز کردن روزه

    برای اینکه پس از چند ساعت گرسنگی و تشنگی معده آمادگی پذیرش غذا را داشته باشد، به روزه‌داران توصیه می‌شود برای افطار نخست از یک نوشیدنی ولرم استفاده کنند، چرا که نوشیدنی‌های سرد معده را منقبض می‌کند و فرد دچار مشکلات فراوانی می‌شود.

    ادویه‌جات، نوشابه، مواد ترش کمتر بخورید

    محمود اسحاق حسینی متخصص گوارش در گفتگو با باشگاه خبرنگاران می‌گوید: روزه‌داران در وعده افطار همانند صبحانه از چای، شیر استفاده کنند و یک ساعت و نیم پس از افطار، شام سبک میل نمایند و همچنین چند گروه از موادغذایی که شامل غلات، لبنیات، سبزیجات و میوه‌های تازه و گوشت را در وعده‌های غذایی خود بگنجانند.

    وی ادامه داد: روزه‌داران مواد ترش و ادویه‌جات و به ویژه نوشابه را کمتر بخورند، زیرا این ماده به دلیل گاز و قندی که دارد، باعث سردرد خواهد شد.

    حسینی خاطرنشان کرد: مصرف موادغذایی انرژی‌زا مانند زولبیا بامیه، پیتزا و غذای پرچرب در وعده افطار صفرای بدن را افزایش می‌دهد.

    وی عنوان کرد: به افرادی که دچار سوءهاضمه هستند، توصیه می‌کنیم غذاهای نفاخ مانند حبوبات کمتری بخورند و کسانی که دچار مشکل زخم اثنی‌عشر هستند، روزه نگیرند و کسانی که در گذشته مشکل زخم معده داشته‌اند، می‌توانند با رعایت نکات روزه بگیرند.
     


    تبلیغ
    تاریخ : سه شنبه 16 تير 1394 نویسنده : آلم |بازدید : 43
    ارسال نظر برای این مطلب

    قابل توجه کاربران عزیز :

    • کلیه فایل های سایت بدون پسورد می باشد، در صورتی که در این رابطه مشکل دارید به بخش راهنمای سایت مراجعه فرمائید
    • فایل های سایت در اکثر موارد با فرمت pdf می باشند که جهت کاهش حجم آنها را در winrar قرار داده ایم. برای دانلود نرم افزار های مذکور به بخش راهنمای سایت مراجعه شود


    نام
    ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
    وبسایت
    :):(;):D;)):X:?:P:*=((:O@};-:B/:):S
    نظر خصوصی
    مشخصات شما ذخیره شود ؟[حذف مشخصات] [شکلک ها]
    کد امنیتی
    مطالب پربازدید
    مطالب تصادفی
    مطالب پیشین
    adsadsadsصفر تا صد عربی کنکوراپ دیکشنری زبان خارجه